Miljoenen mensen maken gebruik van verschillende online netwerken zoals Facebook, LinkedIn, en Twitter. De bedrijven achter deze netwerken hebben verschillende protocollen over hoe te handelen na het overlijden van een gebruiker. In grote lijnen bestaan er twee scenario’s, in het eerste scenario heeft de overledene zijn inloggegevens opgeschreven zodat nabestaanden het account kunnen bewerken of verwijderen. In de meeste gevallen zijn deze inloggegevens niet bekend bij de nabestaanden, in dat geval zullen ze in contact moeten komen met de beheerders van het netwerk.

Netwerk meedelen dat gebruiker is overleden

Wanneer nabestaanden niet beschikken over de inloggegevens van de

overledene zullen ze contact moeten opnemen met het netwerk om het profiel aan te passen of te verwijderen. Per netwerk verschilt de manier waarop dat kan en zijn er ook verschillen tussen de ‘service’ die de nabestaanden wordt geboden.

Hieronder een overzicht van de mogelijkheden na overlijden bij een aantal verschillende netwerken:

Facebook: nabestaanden kunnen het profiel laten verwijderen of er een herinneringspagina van maken. In dat geval wordt alle privé informatie van de overledene verwijderd maar blijft de rest van het profiel zichtbaar voor vrienden die al zijn bevestigd. Vrienden en familie kunnen er berichten achterlaten. Door te klikken op de link kunt u Facebook melden dat de eigenaar van een profiel op Facebook is overleden.

LinkedIn: nabestaanden kunnen het LinkedIn profiel laten verwijderen. Er is een speciaal formulier dat moet worden ingevuld. Klik op de link voor dat formulier en de instructies om LinkedIn te melden dat de eigenaar van een profiel op LinkedIn is overleden.

Twitter: nabestaanden kunnen het account laten verwijderen. Daarnaast biedt Twitter nabestaanden de mogelijkheid om alle openbare tweets te bewaren. Verder is er een mogelijkheid om op het account van de overledene een link te plaatsen naar een online herinneringsplek (denk aan een register op Condoleance.nl). Op het account kan ook contactinformatie van de nabestaanden worden geplaatst. Klik op de link om Twitter te melden dat de eigenaar van een profiel op Twitter is overleden .

Wanneer u beschikt over inloggegevens

Als u beschikt over de inloggegevens van het profiel van uw overleden dierbare kunt u het profiel zelf gaan beheren of verwijderen. U kunt er voor kiezen om er bijvoorbeeld een korte necrologie van de overledene te plaatsen. Wanneer u het profiel gaat beheren is het in de meeste gevallen wel verstandig toch contact op te nemen met de beheerder. Daarmee voorkomt u dat er ongewenste mail of aanbiedingen voor de overledene blijven binnen komen.

Mailaccount

Wanneer u als nabestaande het mailaccount van een overledene wilt opheffen kunt u contact opnemen met de provider van het account (bijvoorbeeld Gmail, Hotmail of Yahoo). Deze providers vragen vaak om een bewijs mee te sturen van het overlijden, daarnaast moet er meestal ook een verklaring komen dat u familie bent van de overledene. Wanneer nabestaanden het overlijden niet melden bij de provider lopen ze het risico dat ze maanden na het overlijden nog mail ontvangen vanaf het account van de overledene. Dit zijn vaak automatische mailings of verjaardagsnotificaties die na een overlijden voor pijnlijke situaties kunnen zorgen. Wanneer u beschikt over de inloggegevens van het mailaccount kunt u het account eenvoudig afmelden wanneer u bent ingelogd.

Hoe om te gaan met inloggegevens

U kunt er bij leven voor kiezen om uw inloggegevens te delen met bijvoorbeeld uw partner of u kunt ze bewaren bij uw verzekeringspapieren. Daar kunt u eventueel ook bij schrijven wat u wilt dat uw nabestaanden doen met uw online profielen en mailaccount. Wanneer u helemaal zeker wilt zijn dat uw ‘online’ wensen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd dan kunt u deze gegevens vastleggen in een testament.

Wanneer uw gegevens niet bekend zijn bij uw nabestaanden dan zullen zij na uw dood zelf actie moeten ondernemen om de profielen en het mailaccount te sluiten. Al met al kan dat een behoorlijke klus worden voor uw nabestaanden omdat veel providers/ beheerders heel wat informatie willen ontvangen om zeker te zijn dat de gemelde persoon ook daadwerkelijk is overleden. Wanneer u niet wilt dat uw partner of andere nabestaanden beschikken over uw inloggegevens, maar u wel wilt dat al uw profielen na uw dood worden aangepast of verwijderd dan kunt u ook gebruik maken van commerciële aanbieders. Er zijn bedrijven waar u (tegen betaling) uw gegevens en (online)wensen kunt vastleggen. Na uw dood zorgen zij ervoor dat alles zo wordt afgehandeld zoals u dat wilt.